Westworld (2016- )


Teknoloji kendini geliştirmeye programlanmış bir öğrenme bilgisidir. Günümüzden biraz ileride bu teknoloji kullanılarak geliştirilen Westworld, parası olanlara istedikleri hayatı yaşama olanağı sunan bir set ortamıdır, bir oyundur. Yani geliyorsun çölün ortasında ofis kurmuş şirkete, veriyorsun parayı, diyorsun ki "Ben bir süre o kovboy filmlerinde gördüğümüz o kasabada yaşamak istiyorum. Saloon'da viski içip, poker oynayıp, birilerini düelloya davet edip ateş etmek istiyorum."

Etraftakiler ultra insansı robotlar, öyle ki kendileri de robot olduklarını bilmiyor, onlara öğretilen hikayeyi yaşıyorlar. Genelevdeki kızlardan, poker oynayan adamlara, sokaktan geçen köpeğe kadar herkes 'Host / Ev Sahibi', öyle deniyor onlara, bu hayatı yaşamak için düzeneğe giren insanlar ise 'Ziyaretçi'ler.. Gezmek, tozmak, insanlarla muhabbet etmek gibi öldürmek, tecavüz etmek, banka soymak, çelme takmak da serbest, polis veya şerif düşmüyor peşine ama host'lar kendilerini insan, yaşadıkları şeyi de hayat sandıkları için onlar tepkilerini veriyorlar, vurursan o da sana vuruyor. Bazı durumlarda kaçmak veya savaşmak gerekebiliyor yani. İşin heyecanı da burada, kendini insan zanneden robotlar tarafından öldürülebilirsiniz de!. Eğer host'lar saldırıya uğrar veya öldürülürse, Westworld Ekibi onları merkeze alıp, iyileştirip, sete tekrar entegre ediyorlar ve orada yeniden hayatlarını yaşıyor host'lar.


Mesele, bu host'lardan birinin, bu ölüp ölüp diriltildiği, defalarca yaşadığı eski hayatlarının hatıralarını anımsamasıyla başlıyor. Robot olduğu bilinci, Dolores isimli host'u inanılmaz bir maceraya çekiyor. Bir uyanmış robot neye mal olacaktır?! İlk sezon bununla bitiyor, iki bununla başlıyor. Bu arada Dolores'in bu farkındalığa sahip olmasının sebebi de tamamen Westworld'ün beyin takımındaki isimlerin aksiyon arayışı. Acaba bir yapay zekaya bu yetkiyi verirsek nereye kadar gidebilir diye merak etmeleri..

İlk sezonda sistemi, host'ları ve ziyaretçileri hatta Westworld'ün kurucusu ve yanındaki a takımını tanıdık. İkinci sezon ise Dolores'in diğer host'ları da uyandırma çabasına ve Westworld'ün adım adım çöküşüne odaklanıyor. Bu ikinci sezon, Dolores'in gerçek dünyaya açılıp, insanlardan intikam alacağı mesajlarıyla bitiyordu. Üçüncü sezon ise, ilk defa bize Westworld dışındaki dünyayı gösteriyor ve insanın teknolojiye ve dolayısıyla robotlara her şeyini emanet etmesini irdeliyor. Bu sezon yeni bir dünyaya açılan yeni bir pencere olduğu için dizinin ilk iki sezonundan çok daha farklı bir çizgide, adeta başka bir dizi gibi.. Kullanılan müzikler, renkler, her şey bambaşka..


Westworld (2016- ) böyle bir dizi işte, yer yer izlemesi aşırı keyifli, teması ve hikayesi göz alıcı, tekniği kuvvetli ama ara ara temposu çok düşüyor ve anlaşılması zor hatta sıkıcı olabiliyor. Çünkü aynı anda birkaç farklı zamanı birden anlatmaya çalıştığı bir kurgusu var: bir 20 yıl öncesinden bir sahne, sonra o anda akan hikaye, daha sonra o anın yarım saat öncesinden bir sahne.. Bu biraz karmaşık hale getiriyor hikayeyi, takibi zorlaştırıyor ama bir yandan da dizinin ruhuna uygun bir hikaye kurgusu olduğu için çok estetik bir sunum oluyor.

Ayıptır söylemesi gündüz vakti uyukladığım bölümler oldu. Hayır bir de sinir oluyo insan, nerede uyukladım, tam ne kaçırdım, al geri, izle baştan.. Bunu söylemeden edemezdim yani, çünkü Westworld (2016- ) ismi geçince bu utancı tekrar tekrar yaşıyorum içimde, bunu bana yapmaya ne hakkınız var ya!..


En başa dönelim, 2016'nın sonları, mühendislik yapıyorum o zamanlar, yoğun ve yorucu bir iş hayatım var. İlk bölümü yayınlanır yayınlanmaz sosyal medyada olay oldu zaten, biz de başladık izlemeye.. Aşırı keyifli, fena taşaklı bir dizi diye kendimizden geçiyoruz, her hafta çılgınlar gibi bölüm bekliyoruz.. Her şey çok güzel, tamam ama ben ara ara uyuklamaya başladım bunu izlerken. Haftanın yorgunluğuna verip, geri alıp alıp izliyordum. 10 bölümlük ilk sezon muhteşem bir sezon finaliyle bitti, epey sağlam diziydi ama uyuyordum anasını sattımın dizisini izlerken..

İkinci sezon 2018'de yayınlandı, Kıbrıs'taydım artık, iş değiştirmiştim, İstanbul'dakine kıyasla çok daha dingin bir iş yapıyordum, sevgilim vardı falan; bu şartlarda ikinci sezonu izlemeye yeltendik diye hatırlıyorum hayal meyal, 2 hafta izledim-izlemedim yine uyuklamaktan muzdarip şekilde isyan edip bıraktım izlemeyi. Çok emin de değilim açıkçası, ilk sezonu tekrar mı izlemeye kalkmıştık da onu bırakmıştık, ikinci sezon muydu o bıraktığımız, çok bulanık anılar.. Sonuç olarak ben yoktum artık bu dünyada!.. Demek ki neymiş, İstanbul'daki iş tempomla alakası yokmuş!..


Neyse, şimdi, aradan geçen onca zamandan sonra korona karantinasında 2020 Mayıs'ında, internette dolaşırken "Birkaç gün sonra Westworld (2016- )'ün 3. sezon finali yayınlanacak" diye haber gördüm. Dedim ki, ulan gün bu gündür, güzeldi o dizi, ben de ziyadesiyle boş vakte sahibim bu aralar, neden olmasın..

YouTube'ta ilk sezon geniş özeti buldum bi, isimleri hatırlamak için, sonra ikinci sezondan başladım. 10 bölümlük ikinci sezonu bir buçuk günde falan hiç uyuklamadan bitirdim. Çok iyiydi. Dedim ki, tamam, olay motivasyonmuş. Bir de yine efsanevi bir sezon finali yaptılar ki sormayın.. Bu arada ben diziyi izlemeye karar verdiğimde, Kıbrıs'ta karantina hafifletilme kararı alındı, bizim ofis de açıldı. 3. sezonu, 2. sezon gibi bi çırpıda izleyemedim yani, günde ikişer üçer bölüm izledim. Çok iyi gidiyordu her şey, 7. bölümde bana bir uyku çöktü.. Durdur başlat geri al tekrar oynat bir daha uyu, bu bi saatlik 7. bölümü iki günde anca bitirdim. Sonra da hemen sezon finali olan 8. bölümü izledim de huzura erdim. Böyle bir dizi izleme serüveni olamaz.


Kesin açıp izlemeniz gereken ama bir yolunu bulup uyuklamadan bunu becerebilmeniz gereken bir HBO dizisi. HBO biliyorsunuz, kostümler, müzikler, sinamatografi dahil her alanda neredeyse kusursuz diziler üreten bir kanal. Game of Thorones (2011-19)'undan True Detective (2014- )'ine ve Chernobyl (2019)'ine kadar hep yüksek kalibreli işler var bünyesinde. Şunu da söylemem şart, bu üçünde de en az birkaç bölümde bir iki üç dakika içim geçmiş olabilir..

7 Mayıs 2020