Sevmek Zamanı (1965)


Metin Erksan ve Müşfik Kenter'i 2012'de kaybettik, Allah rahmet eylesin.. Sema Özcan hanımefendi ise 71 yaşında; 64'te başladığı oyunculuk kariyeri 71'de evlenmesiyle son bulmasına rağmen 53 sinema filminde rol alarak o dönem kazana düşmüş bi teyze zaten.. E güzel ve yetenekli olunca bi kadın, film tekliflerinin ardı kesilmiyor tabii. Hemen merak edip bakıyorum, Müşfik Kenter, 1960'tan 2006'ya kadar 18 sinema filminde oynamış.. Tahmin etmek zor değil, daha kalburüstü filmler ve daha çok tiyatro ağırlıklı bir kariyer..


Metin Erksan'ın ise 18. sinema filmi olan Sevmek Zamanı (1965), başyapıtları arasında gösteriliyor. Siyah beyaz ve diyalogsuzluk biraz baysa da benden de geçer not almayı başarıyor. Çok naif karakterler var çünkü, hep böyle tipler görmek istiyorum sağda solda.. Ayrıca değinmek gereken diğer mevzu da Yeşilçam'da çok alışık olunmayan Realizmle Sembolizm sınırlarında bir yapıda olduğu.. O sınır tam nasıl oluyor diyene filmin konusu şöyle özetlenebilir..


Yağmurlu bir sonbahar günü, boyacı Halil, adada bi zengin evinde zanaatını icra ediyorken, bi odada görüp vurulur bi kıza.. Yalnız, af buyrun, kız kız değil, duvarda bir fotoğraf.. Şu sözlerle anlatıyor ilk görüşünü: "O yırtık, pis elbiseler vardı üstümde, göz göze geldim fotoğraftaki güzel bakışlarla, utanıp hemen kafamı çevirdim fakat tekrar bakmaya cesaretim yoktu. Çünkü bakışları değişecek hissediyordum, tüm insanlar gibi kim olduğumu fark edince bana bakışları değişecek sanıyordum.."


İşten arta kalan zamanlarında yazlık olarak kullanılan ada evlerinin boşluğunu fırsat bilip her gün o fotoğrafa bakmaya gider.. Hiç beklemediği bir anda, her zamanki gibi fotoğrafa bakarken, o kızla karşılaşır Halil..
Durumu Halil'in arkadaşından öğrenen Meral, Halil'e karşı iyi hisler beslemeye başlar.. Ancak Halil, Meral'e, "Ben sana değil, fotoğrafına aşığım, o bana hep aynı bakıyor ama senin bakışın değişir zamanla" diye mesafe koyar.. Reddedildikten sonra evde koltuğa sürtünen Meral'in elinde 'Sevişmenin Yolu' şiir kitabı vardır..


Zamanla yumuşayan Halil, Meral'in ailesiyle tanışır. Babası Halil'i çok sever, çok iyi adamdır.. "Nasıl ama, hiç böyle kız babası gördün mü?" diye de takılır hatta.. Ama eklemeden de edemez, "Meral zengin kızı, yanlış anlama ama en ufak bi problemde bu durum size engel olacak, çünkü Meral bolluk içinde büyüdü, yokluğa gelemez.. Ama sizin kararınız tabii.." Halil hak verir, Meral'i terk eder.. Zaten yedekte bekleyen Başar olaya hemen el atar.. Ki daha öncesinde Halil'e yumruk atmışlığı da vardır..


Konuşu-ken -'leri söylemekte zo-lanan Me-al gayet sevimli du-maktadı-, ancak bu - ku-alı Başar'da işlememektedi-.. Yani Başar sevimsizlikte di-etiyo-du-.. Film boyunca Başar'ın -'si hariç bütün -'le- Me-al için ti-edir.. (Bu paragrafta -'ler aslında r'dir..)

Filmin imdb.com puanı 8.3, süresi 86 dakikadır.. Ben 7 verdim..

07.10.15