Tolkien (2019)


Harry PotterYüzüklerin Efendisi mi desen Harry Potter derim çünkü filmleri çocukluğumdan gençliğime kadar sürekli bana eşlik etti. Yüzüklerin Efendisi hep daha havalıydı ama Harry Potter çok daha samimiydi. Belki de bunun sebebi Yüzüklerin Efendisi serisini okumaya hiç yeltenmemiş olmamdı çünkü önce filmini izlemiştim. İster istemez bu karşılaştırmaya giriyorum çünkü fantastik edebiyat deyince bu iki seri her zaman başı çekiyor.

John Ronald Reuel Tolkien, bu havalı orta dünya hikayesine 1937'de yayımlanan Hobbit ile başlıyor. 57'de de Yüzüklerin Efendisi tamamlanıyor. Arada başka hikayeleri de var tabii ama hem yazarın kendisini hem de dünyayı asıl ilgilendiren -seri olan- bu iki dev eser.


İngiliz Tolkien, yetimken lise çağında bir de öksüz kalıyor. Erkek kardeşiyle beraber koruyucu ailelerde büyüyen Ronald, şans eseri güzel bir eğitim alarak yeteneğini parlatmayı başarabiliyor. Oxford'da okuyabilme fırsatı yakalayan Ronald'ın lise dönemlerindeki arkadaş grubu ve koruyucu ailesindeki ev arkadaşı Edith'le aşkını güzel bir şekilde anlatan ve Hobbit'in başlangıcına tanık olacağımız bir final yapan filmin yönetmeni Dome Karukoski, senaristleri ise David Gleeson ve Stephen Beresford. Filmde Tolkien'in ruhsal altyapısını tanımlayan I. Dünya Savaşı'nın da bir kısmına ışık tutuluyor.


Karukoski, Finlandiya'da yaşayan Lefkoşalı, Kıbrıslı Rum bir sinemacı. Şimdiye kadar Fin Sinemasına hizmet eden 6-7 filmden sonra bu filmle Hollywood macerasına başlamış. Bence kariyerine Hollywood'ta devam edebilecek başarılı bir yönetim izliyoruz. Senaristlerin de çok büyük tecrübeleri olmadığını öğrenerek, filmin, böyle bir yaratıcı ekipten beklenebilecek bir sonucun epey üstünde olduğunu söylemek isterim.


Ronald'ın gençliğini Harry Gilby canlandırırken, Nicholas Hoult'ü başrolde, esas kız rolüyle Lily Collins'i de başrolün kalbinde görüyoruz. Çok yakışan bir çift olmuşlar. Ben Hoult'ün Mad Max: Fury Road (2015)'la alamadığı Golden Globe adaylığını bu filmle alabileceğini düşünüyorum. En azından aday gösterilmesi gerekir bence. Ama Oscar'da bu şansı da bulamayabilir. Oscar için benim filmde aday göstermek isteyeceğim, senaryo kategorisidir; çok doğru işlenmiş bir senaryo olduğunu düşünüyorum. Ben çok beğendim. Bir kere hikaye çok güzel, efsane bir yazarın hayat hikayesi olması çok güzel, Ronald'ın kelimelere olan tutkusu çok güzel, çok ilham verici.

J. R. R. Tolkien'den sonra tabii ki şimdi de J. K. Rowling'in hayat hikayesini bekliyoruz. Yapımcılara duyurulur!

20.11.2019