Eyes Wide Shut (1999)


Neyse Ne adlı YouTube kanalında Bazı Nefis Filmler video serisi yapılıyor, Melikşah Altuntaş hazırlayıp sunuyor ve benim izlediğim videonun adı "Ailecek İzlendiğinde Tatsızlık Çıkarabilecek Filmler". YouTube'ta -yaşlıların tarifiyle sörf yaparken- görüp merak ettim, bu sayede Melikşah Altuntaş diye bir sinemolog kardeşle tanıştım. Anne-babayla evde oturup "Aa bu film güzel diyolar hadi bunu izleyelim" diye açıp, ilerleyen dakikalarda "haydaa nereye düştük biz" diye rahatsız olunabilecek filmleri listelemiş. Aslında çok daha fazladır elbette de bu konsepte uyan en popüler 10 film seçmiş. Baktım tek başıma sekizini izlemişim zaten saydığı 10 filmin, büyük ölçüde tehlike bertaraf edilmiş. Ama listenin en sonuna sakladığı Eyes Wide Shut (1999)'ı görünce tekrar izlemek istedim, açtım yine. Üçüncü kez izlemiş oldum böylece.


Efsane sinemacı Stanley Kubrick'in muhteşem filmografisindeki son filmi, bu filmden sonra rahmetli oldu usta yönetmen. Avusturyalı yazar Arthur Schnitzler'in romanından uyarlanan filmin başrollerinde Tom Cruise ve Nicole Kidman yer alıyor. Film çekilirken on yıllık evli olan mükemmel çiftin filmden bir sene sonra trajik boşanmaları sinema dünyasına damga vuran gelişmelerden olmuştu. Tom Cruise'un pis pis huyları çıkmıştı ortaya, yok ayinler, yok çocuklarının plasentasını yemeler falan.. Aslında karısının plasentası o, aman neyse ne!.. Yedi mi yemedi mi onu da bilmiyorum, sadece duymuşum işte bir yerlerden. Film yeterince olay yaratmamış, üstüne Kubrick ölmemiş gibi bir de böyle şeyler çıkmıştı o dönem..


Filmde, yakışıklı doktor, güzel karısıyla mutlu bir hayat yaşamaktadır, küçük bir kızları da vardır. Her şey yolunda giderken bir gün karısı, eskiden başka bir adamla birlikte olmayı hayal ettiğini itiraf ediyor ve yakışıklı doktorun kafasına bir sürü soru işareti bırakıyor. Sonra evren türlü çeşitli yollarla cinsel sinyaller gönderip doktoru yoldan çıkarmaya çalışıyor. Yolda yürürken bir fahişe yanaşıp ilginç bir şey teklif ediyor, bir hastası çok saçma bir zamanda -sizi seviyorum doktor- öpücüğü veriyor, çok eski bir arkadaşı ona acayip bir partinin kapılarını açıyor.


Aile yapısını ve toplumda eşlerin cinselliğe yaklaşımını farklı açılardan gösteren hikaye, insanın kararlar verirken ne kadar kolay hatalar yapabileceğini gösteriyor. Bak bak, çözümleme bile yapıyorum. Usta işi bir gerilim filmi. Kubrick'in zirvesi zaten, hayattaki muhteşem finali. Yalnız ilginç olan, döneminde de, günümüze kadar da, günümüzde de hep konuşulan, dikkat çeken bir film olmasına rağmen herhangi bir ödüle layık görülmüşlüğü yok. Enteresan!

29.12.19