Jojo Rabbit (2019)


"Hay Allah, neydi o Wes Anderson'ın izci kampındaki çocukları anlattığı filmi, Moonrise Kingdom (2012) mı, o değil mi, hmm.." derken bambaşka kafalara giren ve aşırı keyifli, trajikomik tarih güzellemesi çıkıyor. Güzel bir deneme, çok şahayane bir iş olmuş. Taika Waititi'nin Christine Leunens hanımefendinin romanından uyarlayıp çektiği film, 6 dalda Oscar adayı ilan edildi geçen gün. Adaylar açıklanmadan önce izledim ben bu filmi, benim tahminim 2-3 yaratıcı adaylıktı ama fazlası oldu, şimdi birer birer bu adaylıkları irdeleyelim bakalım. İrde şov!..


Yılın En İyi Filmi Adaylığı

Öhöm.. E, iyi film tamam da, 2019 bandrollü filmler içinde en iyi de bu değil şimdi, daha iyilerini izledim ve evet o daha iyileri de bu listede... Peki en iyi 9 filmden biri mi, yani bu listede olması ne derece doğru! Düşünüyorum.. Evet sanki, bu listede olmayacak da nerede olacak?! Kesinlikle son dokuza kalacak ama kazanamayacak bir film. Yani kazanması sürpriz olacak bir film.

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Adaylığı

Scarlett Johansson!.. Kesinlikle çok severek izlediğim, aşırı beğendiğim bir kadın, beğenmeyen varsa samimi bulmam. Yıllar yıllar, ne Lost in Translation (2003)'lar, ne Girl with a Pearl Earring (2003)'ler, ne Match Point (2005)'lerle hak edilen Oscar'lar için adı listeye eklenmedi, bu sene hem bu filmdeki yardımcı rolüyle hem de Marriage Story (2019)'deki başrolüyle Oscar adayı oldu. Marriage Story (2019)'deki performansı ödüle yakın durmakla beraber bu filmde sergilediği başarılı ama derinliksiz performans ile gelecek ödül haklı bir kazanç olmaz, boğazdan geçmez. Hatta bu listede görünce şaşırdığım bir adaylık bu. Mesela Waititi'yi görseydim Yardımcı Erkek Oyuncu grubunda, daha doğru bir yerleştirme olarak değerlendirirdim. Çok tatlı adammış, yeni tanıdım..


En İyi Uyarlama Senaryo Adaylığı

Christine Leunens'in yazdığı üç romandan biri olan 'Caging Skies'ten uyarlanan filmin senaryosu Waititi'ye ait. Güzel hikaye, aslında benzer mekanda geçen (Dünya Savaşı Almanya'sı, Nazilerin Yahudi avladığı günler..) binlerce film izlememize rağmen hikayeyi bambaşka bir yerinden yakalamış, farklı pencereler açmış bir anlatım. Senaryolaştırma başarısı ise filmi izlerkenki akışta, karakterler için yaratılan dilde ortaya çıkıyor. Filmi izledikten sonra, benim gelebilecek Oscar adaylıkları tahminlerimden biri buydu! Diğer dört adaya baktığımızda da epey çekişmeli bir kategori olduğunu görüyoruz.


En Başarılı Kostüm Tasarımı Adaylığı

Gayet standart olarak yorumlayacağım, dönem kostümleri işte, Nazi üniformaları falan..Yani güzel evet ama çığır açan, dikkat çeken, yeni bir şeyler üreten bir kostüm çalışması göremiyorum ben ortada. Anlamsız bulduğum bir adaylık..

En Başarılı Prodüksiyon Tasarımı Adaylığı

Tıpkı kostüm gibi, dönem seti kurmaktan daha öte bir şey yapılmamış bir prodüksiyon için Oscar adaylığı çok fazla.. Bu filmi kötülemek için dediğim bir şey değil kesinlikle, sadece filmin odağı burası değil, hikaye anlatımına ve diğer konuların da yeterince iyi olmasına dikkat edilmiş o kadar.

En Başarılı Film Kurgusu Adaylığı

Böylesine teknik bir dalda, sinematografinin kardeşi bir kategoride, bu filmin yarışması yine içime sinmeyen bir nokta olarak karşımıza çıkıyor. Kurgusu, renkleri, temposu kötü demek değil bu, gayet yeterli bir seviyede. Ama ödül uzak ihtimal!


Benim film için beklediğim adaylık ise mesela En İyi Yönetmen Adaylığı idi.. Waititi için En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu Adaylığı falan.. Yani hem kamera önü hem kamera arkası hakimiyeti takdire şayan bir isim Waititi!

Filmin olayından bahsetmek gerekirse kısaca, hikaye, Nazi Almanyasında, çocuklara verilen askeri eğitim ve Yahudi düşmanlığı düsturuyla ve ilköğretim çağı çocuk izci kampı ortamında geçiyor. Jojo, Führer'i hayali arkadaşı yapmış, yani dertleşip, akıl alıp, lak lak yaptığı biri gibi düşlemekte. Jojo'nun annesi ise hiç de Jojo gibi düşünmeyen, büyüdüğünde Jojo'nun da fikrinin değişeceğini düşünen bir aklıselimdir. Yahudileri öldürmemenin suç olduğu bu ortamda, Jojo'nun annesi yatak odasının gizli bir bölümünde Yahudi bir kızı saklar. Führer'in en yakın arkadaşı Jojo, bu durumu öğrendiğinde ne olur dersiniz?!.

Bütün Oscar adaylarını ve kazanacaklar hakkındaki kehanetlerimi merak ediyorsanız linke tık!

15 Ocak 2020