Osmanlı Cumhuriyeti (2008)


Atatürk memleketi kurtarmasaydının filmi; Türkiye Cumhuriyeti kurulmayıp Osmanlı devam etseydi tam n'olurdu?! Yazan yöneten Gani Müjde, oynayan Ata Demirer. Haliyle beklentim çok düşüktü. Konu çok ilginç, yanlış anlaşılmasın. Gani Müjde'nin de filmleri kötü değil, Kahpe Bizans (2000), Arabesk (1988) falan gayet sevdiğim absürt filmler. E, Ata Demirer de gayet komik zaten. Ama işte içime sinmeyen bu işin komedi yapılıyo olmasıydı; her zaman biraz merak etmekle beraber hiç izlemek istemedim. Çünkü bildiğin trajik konu ya.. İzledim tabii sonunda, dokuz sene olmuş bak. Ama gel gör ki film komedi süsü verilmiş ağır dram olmuş zaten, bildiğin beğendim filmi. Ya da beklentim çok düşük diye aşırı tatmin oldum. Emin değilim.

Sene 2008 olduğunda yedi asırı devirmiş bir hükümdarlığın tahtında VII. Osman (Ata Demirer) oturmaktadır. Fakat elde kalan on beş vilayeti de Amerika başta olmak üzere pek çok gafil devlet kontrol etmektedir. Osman Bey tahttadır ama gayet sembolik oturmaktadır. Halk bile enseye şaplak cıvıklığındadır koca padişahla. Halk içinde asi gruplar zaman zaman direnişe kalkışsa da hemen bastırılmaktadır coniler tarafından.

Ve bir gün torununun cincırına binmeye heves eden Osman Bey, saray bahçesinde restore için çalışan gruptaki öğrencilerden Asude'ye (Vildan Atasever) çarpar. Osman'la Asude aşkı alev alır, halk dedikoduya başlar. Haremle maremle işi olmayan Osman'a bir kuma çok görülür. Fakat yasak aşkın foyası bir süre sonra ortaya çıkar, Asude direnişçidir ve Osman'a yakınlaşması planlı bir harekettir. Yatağa girer girmez kendini direniş içinde bulan Osman, devletin bekası için sessiz kalmaya devam mı edecektir yoksa gururlu bir ölümü mü tercih edecektir.

Bildiğin dram abi bu, komik tarafı olmaz mı, o da var ama bildiğin dram; Antep St. Germain.. Prodüksiyonda masraflardan kaçılmadığı çok belli, sanıyorum bazı sahneler direkt sarayda çekilmiş zaten.


Vildan Atasever'in güzelliğini de şuraya bir not edelim. Ben kitapçıda çalışırken gelmişti, o dönem bir oyun için Kürtçe öğrenmesi gerekiyormuş, sözlük falan almıştı. Beni de esmer görüp, -bi de biraz muhabbet etmek istediyse demek ki- Kürtçe bilip bilmediğimi sormuştu. Bilmiyorum dedikçe bi lafı uzatmalar, yok efendim konuşurken bi eli kolu rahat durmamalar.. Şaka şaka.. Baya güzel kadın yalnız, gerçek..

Filme puanım 5/10. Bi arkadaşım zamanında, "Ulan filmi övüyon övüyon sonra bi bakıyom çük gibi puan vermişsin" demişti. Açıklamam basit: Puan için çok kriter var, şimdi burada teknik eleştiri yapıp okuyanı boğmak istemem. Bu. Burada genelde hikayeyi yazmaya çalışıyorum, bi bu kadar da yerin altında var yani..

080117