Bıyık [2013]


Aşırı mutlu oldum filmi izleyince, hem teknik hem duygusal açıdan insanı tatmin eden küçücük bir hikaye; hikaye değil ya rüya gibi.

Berberde yeni bıyık modeline karar vermek için kataloğa göz atan adam, yapması mümkün dahi olmayan Dali Bıyığı gibi fantastik örneklere hızlıca bakarken Hitler'e gelince kalp atışları hızlanıyor ve küçük bir karar anından sonra düğmeye basılıyor. Sonra rüya turuna çıkıyoruz adamla beraber.

O dakikadan sonra mahalledeki herkeste Hitler Bıyığı olarak da bilinen Badem Bıyık var, kime baksa aynı bıyıktan görüyor. Bakkal, manav, yoldan geçen adam, köşedeki çocuk falan hepsi o bıyıktan bırakmış.


Siyah-beyaz film, tıpkı Charlie Chaplin filmlerindeki gibi saniyedeki kare sayısı eksikliğinden hızlı hızlı, kesik kesik oynuyor. Sadece bu teknik özellikleri değil, görüntü yönetimi de Chaplin filmlerindekine benzer bir hava katmış. Bilen bilecektir o bıyık aynı zamanda Chaplin Bıyığıdır.

Hitler gibi bir psikopatın bıyık modelini tercih ettiği için lanetlendiğini sanan adamımıza kendine gelmesini ve tercihlerinin arkasında durmasını, adam ve akıllı olmasını söyleyen Chaplin oluyor. "Hemen kafayı yeme lan, azıcık tadını çıkar" bakışı atıyor sokak duvarındaki posterinden. En azından ben böyle okudum, çok da memnun oldum bana düşünme payı bıraktıkları için.


Filmin ilginç olan tarafları çokça ama en başta liseli filmi olması geliyor. Sürmene Lisesi öğrencisi Umut Delimehmet, resim öğretmeni Hakan Sümer'le paylaşıyor projesini, alıyor gazı ve filmin kurgusunu da hocaya kitliyor. Harika kurgu bu arada. Görüntü yönetmeni arkadaşı Yasin Yılmaz olurken başrole de felsefe öğretmenleri Cevat Zengin getiriliyor. Yardımcı oyuncular da Sürmene halkı işte. Film, liseli filmcilerin kapıştığı KısaKes Film Yarışması'nda jürinin kalbini fethediyor. Sonra yok Boğaziçi yok şu yok bu derken en son 2015'te Cannes'da gösteriliyor ve kendi başına bir film konusu çıkıyor. Çok başarılı, umut vaat eden bir film. Hatta Samsung şöyle gaz bir video hazırlamış iki üç ay önce: link burada..

Filmi de izleyin, bakınız buraya.. Yazının başına koyabilmek için filmin posterini aradım, bulamadım. Yönetmene mesaj attım ama görmedi galiba. Sonra bi sitede buldum ama çok düşük boyuttaydı falan. Güzel de posterdi o sitedeki, vazgeçemezdim, inat ettim. Oturdum kendim yaptım, yani o sitedekinin taklididir şu yukarıdaki.

220117