Toprağın Çocukları (2012)


Köy Enstitüleri mevzusunu hep merak edip, nedense pek araştırmadığım konular arasına atıyordum. Çok var bende öyle, yakın tarihimiz eksik hep.. Tayyip'ten önceki koalisyon hükümeti mesela, hiç bilmiyorum n'olduğunu.. Hep bilinmesi gereken ama pek araştırmadığım konular.. Köy Enstitüleri zira.. Bu film vesilesiyle biraz öğrenirim işte..


Köy Enstitüleri, köylük yere eğitim götürüp, öğretmen yetiştirmeyi amaçlayan yerli bir sistem. İşte 30'lar, 40'lar, cumhuriyet henüz çok taze.. Yeni bir dönem başlamış, alfabe değişmiş, kılık kıyafet değişmiş.. Kafaları da yeni düzene uydurmak gerek, eğitim şart.. Köylere öğretmenler gönderilir, okullar yapılır; tarım-ilaçlama derslerinden tut, fiziğin temelleri, motorun çalışma prensibine kadar, edebiyat, müzik dahil pek çok konuda ders verilir, öğretmen yetiştirilirmiş..

Canım memleketim ne kadar güzel, okuyan adamımız çok, okunacak eserimiz de bi o kadar çok.. Okumayanlarımızdan da yaşayarak öğrenmiş, görmüş, bilmiş olanlar var.. Onun için okuyan okumayan diye ayırmaktan ziyade, ille de ayıracaksak bilen-bilmeyen diye ayırmak daha mantıklı..

Film, sıtma yaydıkları bahanesiyle katledilen bir grup çingeneden, kaçan ikisinin, enstitüye sığınarak hayatta kalmaları, enstitünün, zaten 'kızlı-erkekli bir okuyorlar' diye günah yuvası olan imajına kenar süsü oluyor. Psikopat kumandanıngazıyla köyün delikanlıları ile enstitülüler arasında savaşa sebep oluyor. Anadolu Köy Enstitüsü Müdürü Kemal Öğretmen tutuklanıyor.



Yönetmen Ali Adnan Özgür, senarist Dilşah Özdinç; yapımcı da Erkan Can bu arada.. Sonuçta bu bunların hikayesidir. "Yok öyle olmadı" olaylar diyen palalı tayfa da vardır, az bile demişler diyen sol yumruk tayfa da.

Görüş ayrılıkları hep olacak ama aşırılık niye.. Temelini zaten anlamadım bu mevzunun; sağcı da solcu da iyilik, güzellik, ihsan peşinde.. Sağcının da solcunun da akılcısında sorun yokken, aşırısının çıkardığı mevzu yakıyo herkesi.. Bütün ıvırı zıvırı atarsan dinci-dinsiz kalıyor di mi.. Namaz kılan komünist de var, hak arayan hacı da.. Ve çok normal bu.. Ayrıca biraz düşününce Müslümanlık bildiğin komünizm..
Bunu bi çözsek sıkıntı bitecek.. Ama işte Kuran'a küfredendeki aşırılık, okullarda bunu mu öğretiyolar diye sopa sallayandaki aşırılıkla çatışıyor, sonra sakin sakin yaşayanı yakıyor. Adalet de buna engel olamıyor.


Filmde esas oğlanı Ufuk Bayraktar oynuyor; Dağ (2012) filminden hatırlarsınız, çok başarılıydı orda ama bu filmde olmamış.. Meğer iyi oyuncu değilmiş de önceki filmindeki karaktermiş kendisi.. Bu filmde sevmedim.

Kadroyu kim kurmuşsa aldı eksiyi haberi olsun. Neden, çünkü esas kız Türkü Turan'ın yanına hiç olmamış o eleman. Bu kız çok tatlı ve gösterdi ki çok da yetenekli. Taa Snek TV zamanından bilirim ben Türkü'yü..

2007, Zamazingo (alternatif kültür-sanat programı), SnekTV 

Ve çingene kızı da Müge Boz oynuyor. Geçen bi arkadaşımın yorumuyla "Burnu biraz etli ama" güzel kız.. Bu hafta biraz Müge boz haftası oldu galiba, bütün filmlerini yazdım.. bkz. Karaoğlan (2013), Bir Hikayem Var (2013).. Bahtiyar Engin ve Şebnem Sönmez'in de yer aldığı kadroda, çingene kızın ninesini Suzan Kardeş, enstitü müdürünü Erkan Can, konuk oyuncu olarak hakim beyi de esaslı yönetmen Ezel Akay oynuyor. Olum bildiğin tokalaştım ben bu adamla, ne gündü..

Teknik anlamda 'fena değil' bulduğum film, bikaç oyuncu ve kostümler dışında gayet başarılıydı.

13.06.2014