Frances Ha (2012)


Filmin yazanı yöneteni Noah Baumbach, anne babası sinema eleştirmeni olan bir sinemacı olarak dünyaya gelmiş. Şu sıralar en gözde yönetmenler arasında gösterilen -pastel adam- Wes Anderson'ın kankilerinden; The Life Aquatic with Steve Zissou (2004) ve Fantastic Mr. Fox (2009)'un senaryolarında birlikte çalışmışlardı.

Şimdiye kadar sekiz uzun metraj film yöneten Noah pek çok filmin de senaryosunu yazmış, hatta senaristliğiyle biraz daha ünlü bir adam. En bilinen filmi The Squid and the Whale (2005) imiş. Wes Anderson filmleri dışında hiç adını duymadığım bir sinemacıydı ama Frances Ha (2012) ile artık hikayeciliğine güvenebileceğim bir adam oldu. Peki Frances Ha (2012)'ya nasıl denk geldim..


Natalie Portman'lı No Strings Attached (2011)'te küçük ve sevimli bir rolü olan Greta Gerwig'i atmışım hafızama, beyin bedava.. İlk izlediğimde fark etmemiştim ama geçen gün ikinciye izlediğim To Rome With Love (2012)'da denk geldim aynı bu hoşluğa. Dedim ki, hep böyle ufak tefek mi oynuyor, yok mudur bu kızın baş rolü.. Aradım ve buldum; Frances Ha (2012). Beni bu filme getiren Greta'dır ki zaten bu filmi bir yerlere getiren de yine aynı isimdir. O kadar güzel oynuyor ki kaltak..


Frances, New York'un çetin şartlarına katlanabilmek için çok iyi anlaştığı arkadaşı Sophie'yle beraber yaşayan bir dansçıdır. Kıt kanaat geçinirler ama çok eğlenirler. Sophie, bir yayınevinde çalışmaktadır. Kaç yaşlarına gelmişlerdir ama hala öğrenci gibi takılırlar. Frances'ın erkek arkadaşı aynı evde yaşamayı teklif eder ve ayrılırlar. Çünkü Frances, Sophie'den kopamaz. Bir süre sonra Sophie, Frances'tan kopar ve Frances biter. Hayatın gerçekleriyle yüzleşir, başka bir ev bulur; iki eleman bi de Frances, çok iyi anlaşırlar.


Frances'ın işler kötü gider o evin de kirasını ödeyemeyecek hale gelir falan, bu arada Sophie nişanlanır, Frances iyice bitik gibi kalır. Ne doğru düzgün arkadaşı, ne evi, ne işi kalır..  Tamam be o kadar üzülmeyin, mutlumsu sonla bitiyo film..

Bu acayip doğal dram o kadar tatlı tatlı acıtıyor ki insanın canını, bilmiyorum sadece bana mı bu kadar dokundu ama bi izleyin beğenmezseniz o zaman gelin..
Film siyah-beyaz, anlamışsınızdır zaten görsellerden, ama bu sizi korkutmasın çünkü ben filmin ortalarında falan fark ettim siyah-beyaz olduğunu :) Akıyo yani..
Bu arada Frances tamam da, Ha'nın hikayesi de çok güzel, çok beğendim, filmin sonunda..


Yönetmen Noah'la Greenberg (2010) filminde tanışan Greta, o setten beri beraberler.. Frances Ha (2012)'nın senaryosunda da ikilinin ismi yazıyor, belli ki Greta'nın hikayesi Noah tarafından geliştirilmiş ve film haline gelmiş. Çok romantik bence. Çiftlerin beraber bi işler yapması hoşuma gidiyor. İş yaparken çift olmak başka, çiftken iş yapmak bambaşka.


Geniş omuz Greta Gerwig, bu filmdeki rolüyle Golden Globe'a aday olmuş.. O sene ödülü American Hustle (2013)'la Amy Adams almıştı, hakkıydı da zaten..
Aday olan diğer filmlerden bir yaş büyüktü üstelik, bi önceki senenin filmi olmasına rağmen Golden Globe nedense bir sene sonra değerlendirmeye almıştı.. Olsundu..

Filme puanım sekiz..

22.12.14